Jeg har i flere år fremlagt et forslag om, at vi startede skoleåret i overbygningen med et kursus, hvor vi skulle hjælpe eleverne til mere selvindsigt og øget selvværd, men jeg har ikke rigtig fået gang i projektet, fordi jeg ikke lige havde det oplagte materiale til denne aldersgruppe. Men nu er bogen her!
Bogen: ”Tør du, vil du, kan du? Er en bog om Pers forskellige udfordringer i livet og jeg kan se en mange af mine elever i hans sted. Denne bog er oplagt til at sætte gang i samtaler om, hvordan vi (de) former vores (deres) liv og hvad vi (de) kan gøre for at ændre det.
Når Per taler om hvor svært det er at ændre sine vaner, er det jo et godt udgangspunkt for at finde ud af, hvilke vaner eleverne hver især går med og kunne have lyst til at ændre.
Man kunne tage hans opfordring op om at gøre noget nyt og give eleverne en uge til denne opgave: Vælg en ting som du vil ændre og se hvad der sker med dem du er sammen med: Hvilke resultater observerede de? Skriv ned hver aften inden du går i seng!
Desuden er bogen oplagt til brug ved de emner, man som klasselærer skal igennem venskab, kærlighed, seksualundervisning, alkohol og stoffer. Med denne bog har man som lærer et fantastisk materiale til at sætte gang i samtaler i klasserne i forbindelse med tilsvarende emner. Endelig en bog, der samler det hele og udfordrer de unge til at være aktive med at skabe det liv de drømmer om, men mange anser for uopnåeligt.